مراحل ثبت لوگو:

ثبت لوگو یکی از مسائلی است که در خصوص حفظ حقوق مالکیت معنوی و در کنار مواردی همچون ثبت برند و ثبت شرکت مطرح می شود. لوگو یک تصویر نمادین است که گسترش آن در جامعه به معرفی یک محصول خاص از یک برند ویژه اشاره می کند.

لوگو بیشتر به عنوان یک نماد تبلیغاتی شناخته می شود، با این حال هزینه مربوط به تبلیغات را در بر نمی گیرد. هرچند ثبت لوگو کار چندان دشواری نیست، اما بهتر است در ابتدا انواع لوگو را به شما معرفی کنیم و سپس شرایط موجود را بررسی کنیم. قطعا آشنایی با انواع لوگو برای طراحی و ترسیم یک لوگوی مناسب لازم و ضروری است.

تفاوت برند و لوگو چیست؟

برند همان نام تجاری است و لوگو، علامت تجاری.

لوگو تصویری

لوگوهای تصویری از معروف ترین انواع لوگوها در سطح جهان هستند. لوگوهای تصویری ارتباط بیشتری با مصرف کننده برقرار کرده و برای معرفی محصولات مختلف به کار می روند. این لوگو که به صورت یک نماد سمبلیک و آیکونیک طراحی می شود اصولا ارتباط بسیار زیادی با محصول تولید شده دارد و به گونه ای می تواند فعالیت واحد تولیدی را به خوبی بیان کند.

 

هزینه ثبت لوگو

 

لوگو نوشتاری

لوگو نوشتاری گونه ای از تایپ نام یک برند به صورت کاملا سفارشی است. منظور از تایپ سفارشی این است که از فونت های شناخته شده برای طراحی آن استفاده نمی شود. ممکن است در تایپ نام یک برند خلاقیت های خاصی هم نهفته باشد؛ به عنوان مثال می توان به تغییر حروف کوچک و بزرگ اشاره کرد که نام یک برند را به صورت مفهومی طراحی می کند. این عوامل باعث شده است تا لوگو نوشتاری با عناوین دیگری همچون لوگو با فونت سفارشی، لوگو تایپ و ورد مارک نیز شناخته شود.

 

ثبت لوگو

 

لوگو حرف نماد

لوگوهای حرف نماد، تصاویری هستند که با استفاده از حرف اول نام شرکت، موسسه یا برند طراحی می شوند. اصولا زمانی از این لوگو استفاده می شود که نام یک برند یا شرکت بسیار طولانی است یا زمانیکه تلفظ نام برند برای مصرف کنندگان به راحتی امکان پذیر نباشد.

البته این توضیح صرفا یک قاعده نسبی است و در برخی از موارد می توان برای برندهایی با تلفظ راحت و کوتاه نیز از حرف نماد استفاده کرد. اصولا در برخی از موارد طراحی های خلاقانه ای که بر روی حرف اول برندها و شرکت ها صورت می گیرد به خلق یک لوگوی بسیار شیک و جذاب منتهی می شود.

 

شرایط ثبت لوگو

 

لوگو ترکیبی

ماهیت لوگو ترکیبی از نامی که برای معرفی آن تعیین شده است کاملا هویداست. زمانی که از دو یا سه طرح متفاوت در قالب یک لوگو استفاده می شود به صورتی که بخشی از لوگو تصویری باشد و بخشی دیگر نوشتاری یا حرف نماد و به هر صورت دیگری که ترکیبی از آن ها را نشان دهد لوگوی ترکیبی خواهد بود.

لوگوی ترکیبی نیز طبق قواعد مربوط به طراحی و خلق آرم و علائم تجاری پذیرفته می شود. البته تمامی این علائم در صورتی مورد پذیرش واقع می شوند که از قواعد عمومی ثبت علائم تجاری پیروی کنند. این مبحث را در ادامه بیان می کنیم.

شرایط ثبت لوگو:

قانون ثبت علائم برای طراحی آرم های تجاری، غیر تجاری و انتفاعی قوانین ویژه ای را وضع نموده است. بر طبق این قانون درخواست تمام موسسات، شرکت ها و واحدهایی که در ترسیم و طراحی لوگوهای خود حداقل یکی از شرایط ذیل را رعایت نکرده باشند مورد پذیرش واقع نمی شود. شرایط کامل ثبت لوگو را از مشاورین آگاه ثبت تندیس مهان بپرسید. این شرایط عبارتند از:

  1. اگر لوگوی پیشنهادی نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه، شرکت یا واحد تولیدی را از کالاها و خدمات سایر واحدها متمایز کند.
  2. اگر لوگوی مورد نظر ما خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه در عرف و قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد.
  3. زمانی که لوگو با هدف گمراهی واحدهای بازرسی و یا مصرف کنندگان نسبت به مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات طراحی شده باشد.
  4. اگر آرم و لوگوی طراحی شده همانند نشان نظامی‌، پرچم کشورها‌ یا سایر نشان های مملکتی یا نام و یا حروف اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور ایران یا سایر کشورها، سازمان های بین ‌المللی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین ‌المللی تأسیس شده ‌اند باشد یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت قلمداد گردد و یا تقلیدی از آن ها باشد مورد پذیرش قرار نمی گیرد، مگر اینکه توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوطه یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
  5. اگر عین همان علامت در یک واحد دیگر اعم از فعالیت های مرتبط یا غیر مرتبط به کار رفته باشد.
  6. اگر لوگوی مورد نظر شباهت بسیار زیادی به علامتی داشته باشد که قبلا برای یک برند دیگر و واحد دیگر در همان حوزه ثبت شده است و انتظار می رود در صورت پذیرش آن برای مصرف کنندگان و واحدهای مربوطه اشتباه خاصی از حیث تفکیک آن ها پیش آید.
  7. اگر ثبت علامت مشابه برای یک برند غیر مرتبط صورت گرفته باشد در صورتی منجر به رد لوگو می گردد که انتظار برود ثبت آن باعث ورود ضرر به مالک لوگویی شود که مالکیت او مقدم بوده است.

 

 

مراحل اظهارنامه ثبت لوگو:

ثبت لوگوممکن است توسط یک شخص حقیقی درخواست شود یا توسط یک شخص حقوقی! در هر صورت می توان با رعایت شرایط فوق و مراحل ذیل نسبت به ثبت لوگو اقدام نمود. مراحل ثبت لوگو به شرح ذیل است:

  1. مراجعه به سامانه رسمی اداره مالکیت معنوی
  2. تکمیل اظهار نامه از طریق فیلدهای تعیین شده
  3. پرداخت هزینه های مربوطه
  4. تایید نهایی
  5. ارسال مدارک به اداره ثبت در صورت دریافت تاییدیه
  6. درج آگهی در صورت تایید مدارک
  7. درج آگهی مجدد در ماه دوم
  8. دریافت تصدیق نامه ای مبنی پروانه ده ساله برند به صورت حضوری

مدارک مورد نیاز برای ثبت لوگو توسط اشخاص حقیقی:

  • کپی برابر اصل تصویر شناسنامه و کارت ملی
  • کپی برابر اصل جواز کسب و کار
  • گواهی مجوز از ارگان های مربوطه
  • تصویر کارت بازرگانی در صورت نیاز
  • ارائه یک نمونه از علامت تجاری ( لوگو ) که ابعاد آن بیشت از 10 در 10 سانتی متر نباشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت لوگو توسط اشخاص حقوقی:

  • کارت بازرگانی
  • کارت ملی مدیر عامل شرکت، موسسه و واحد مورد نظر
  • یک نسخه کپی از آگهی تاسیس شخص حقوقی به همراه مشخصات آن و آگهی آخرین تغییراتی که در آن صورت گرفته است.
  • گواهی دریافت مجوزهای شرکت شامل پروانه بهره برداری و جواز تاسیس
  • مهر شرکت
  • ارائه یک نمونه از علامت تجاری ( لوگو ) که ابعاد آن بیشت از 10 در 10 سانتی متر نباشد.

امیدواریم از خواندن این مطلب راجع به ثبت لوگو لذت برده باشید. در نظر داشته باشید که تیم با تجربه موسسه تندیس مهان خدمات طراحی سایت و طراحی لوگو را نیز برای شما انجام خواهد داد.

جهت اطلاعات بیشتر راجع به ثبت لوگو، با مشاورین آگاه ثبت تندیس مهان در تماس باشید 02141858.