سوالاتی که در ذهن اغلب متقاضیان تاسیس آژانس های گردشگری بوجود می آید این است که چگونه می‌توانیم یک آژانس مسافرتی تاسیس کنیم؟ برای تأسیس آن، چه مجوّز و مدارکی لازم است؟ اصلاً از کجا باید شروع  و چه مسیری را باید طی کرد؟ چقدر زمان و هزینه دارد؟

مجوّز بند (ب) چیست؟

تصمیمتان برای تأسیس یک آژانس مسافرتی قطعی شده یا شاید هم ایده‌ اداره‌ یک دفتر خدمات مسافرتی را در ذهن دارید، اما هنوز خام است. همانطور که می‌دانید، تأسیس یک شرکت خدمات مسافرتی مثل هر کار دیگر، سختی‌ها و پستی و بلندی‌های خودش را دارد، اما قبل از هر چیز، پیش‌نیازهایی مانند عشق و علاقه به کار، مهارت کافی، تجهیزات لازم و... نیاز دارد. برای بیشتر پخته شدن این ایده، یک‌بار مسیر دریافت مجوز دفاتر خدمات مسافرتی را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

قبل از اینکه مراحل دریافت مجوز بند (ب) را مرور کنیم، ابتدا تعریفی از اینکه این مجوز چیست و با آن چه فعالیتی می‌توان انجام داد، ارائه می‌دهیم.

شرکت‌هایی که مجوز بند (ب) دارند، می‌توانند به برنامه‌ریزی، سازماندهی، اجرا و نظارت یک برنامه سفر در قالب پکیج تور یا بسته سفر اقدام کنند؛ به عبارتی دیگر، می‌توانند از یک تور یک روزه داخل شهر تا تورهای دور دنیا را برنامه‌ریزی و قیمت‌گذاری کنند و در آن راستا، برای گرفتن مسافر در رسانه‌های گروهی تبلیغ کنند.

این شرکت‌ها حق صدور بلیط هواپیما (به هر صورت) و حق فعالیت در مسیرهای مکه، مدینه، کربلا، سوریه و... را به هیچ وجه ندارند. این شرکت‌ها می‌توانند با معرفی لیدرهای خارجی زبان خود، اقدام به دریافت ویزا برای مسافران کرده و در سراسر جهان، هتل رزرو کنند.

شرایط صدور مجوز  بند ب چیست؟

  1.  ارائه‌ی محل مناسب برای دفتر کار
  2. معرفی یک فرد به عنوان مدیر فنی دفتر
  3. متقاضی باید نام و نشان دفتر خود را به مرجع صدور مجوز اعلام کند تا بعد از تأیید، مورد استفاده قرار بگیرد. تغییر نام و نشان بدون تأیید مرجع صدور مجوز ممنوع است. این نام و نشان باید مفهوم متناسب با فعالیت دفتر داشته باشد که نامتعارف نباشد. تغییر محل دفتر حتما باید با موافقت مرجع صادر کننده مجوز باشد.
  4. متقاضی دریافت مجوز باید حداقل پنجاه میلیون ریال برای صدور مجوز به عنوان تضمین معتبر، به مرجع صدور مجوز پرداخت کند. این مبلغ هر دو سال یک بار با توجه به شاخص تورم که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، توسط مرجع صدور مجوز قابل افزایش است.
  5. شخص حقوقی و حقیقی، تابعیت ایران داشته باشند.
  6. موضوع فعالیت شخص حقوقی با فعالیت‌های موضوع آیین‌نامه ارتباط داشته باشد.
  7. شخص حقیقی متدین به دین اسلام یا سایر ادیان رسمی در قانون اساسی باشد.
  8. بنا به تأیید مراجع ذی‌صلاح، به مواد مخدر اعتیاد نداشته باشد.
  9. گواهی عدم سوء پیشینه کیفری داشته باشند.
  10. برای متقاضیان مرد، فرد حقیقی کارت پایان‌خدمت نظام وظیفه یا معافیت از آن را باید داشته باشد.
  11. حداقل مدرک کارشناسی را داشته باشد.
  12. شغل دیگر مانع فعالیتش، نداشته باشد.
  13. حداقل 25 سال سن داشته باشد.
  14. حداقل 3 سال سابقه کار مفید مرتبط با فعالیت مرتبط و صلاحیّت شغلی داشته باشد.
    شرایط دفتر و مدیر فنّی چیست؟
    مساحت دفتر خدمات مسافرتی باید 40 الی 70 مترمربع باشد (بستگی به میزان تقاضا و موقعیت دارد با تشخیص مرجع صدور مجوز). علاوه بر آن که، محل دفتر باید کاربری تجاری یا اداری داشته باشد. مدرک معتبر رسمی مبنی بر تصرف مالکانه یا استیجاری محل دفتر باید ارائه شود. در مکانی قابل دسترس و دید عموم (مانند طبقه اول یا دوم) باشد. در مکانی باشد که با صنف‌های همسایه با او سنخیت داشته باشند. تجهیزات و امکانات مناسب فعالیت خود با تأیید مرجع صدور مجوز داشته باشد.
    متقاضیان تأسیس دفتر باید یک نفر را به عنوان مدیر فنی به مراجع مربوط، معرفی کنند. مدیر فنی باید شرایط زیر را داشته باشد:
    1. مسلط به یکی از زبان‌های خارجی (ترجیحاً انگلیسی)
    2. ارائه‌ی گواهینامه فارغ‌التحصیلی از آموزشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مدارس حرفه‌ای خدمات مسافرتی و سیاحتی - جهانگردی یا مراکز آموزشی وزارتخانه‌های مرتبط
  15.  
    مدیر عامل در صورتی که شرایط مدیر فنی (همانگونه که در بالا ذکر شد) را داشته باشد، می‌تواند مدیر فنی هم باشد. اما باید گفت که یک دفتر، تنها یک مدیر فنی دارد که باید تمام وقت در دفتر حاضر باشد. در صورت عدم حضور مدیر فنی (در شرایط ضروری)، حضور دارنده مجوز در دفتر الزامی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02141858 در تماس باشید.