• مالیات اشخاص حقوقی خارجی که در ایران درآمد حاصل می کنند (مواد ١٠٥ - ١١٣ -١٣٠ ق.م.م):
    این شرکتها در صورتی که در ایران تحصیل درامد بنمایند خواه از بابت بهره برداری سرمایه و یا واگذاری امتیازات و سایر حقوق متعلق به خود از بابت دادت تعلیمات کمک های فنی مشمول مالیات به نرخ ماده ١٣١ ق.م.م.خواهند بود (ماده ١٠٥ ق.م.م).
    بر طبق بند ج ماده ١٠٥ ناظر به ماده ١١٣ ق.م.م . مالیات موسسات کشتیرانی و هواپیمایی خارجی بابت کرایه مسافر و حمل کالا و امثال آنها از ایران بطور مقطوع ٥ در صدر کلیه رجوهی است که از این بابت عاید آنها می گردد، اعم از اینکه وجوه مزبور در ایران یا درمقصد یا در بین راه دریافت گردد.
    تبصره: در مواردی که مالیاتمتعلق بر درامد موسسات کشتیرانی و هواپیمایی ایرانی در کشور های دیگر بیش از ٥% کرایه دریافتی باشد با اعلام سازمان ذیربط ایرانی وزارات امور اقتصادی و دارائی موظف است مالیاتشرکتهای کشتیرانی و هواپیمایی تابع کشورهای فوق را معادل نرخ مالیاتی آنها افزایش دهد.
  • اجتناب از اخذ مالیات مضاعف:
    براساس تصویب نامه هیئت وزیران راجع به اجتناب از اخذ مالیاتمضاعف بر اساس ماده (١٦٨) قانون مالیاتهای مستقیم کلیه قراردادها و موافقت نامه های مربوط به اجتناب از اخذ مالیات مضاعف که قبلا براساس ماده ١٦٠ قانون مالیاتهایمستقیم مصوب ١٣٤٥ و تبصره آن به تصویب قانونگذار یا هیات وزیران رسیده است بنا به دلایل مشروحه زیر باید ادامه یابد و مراتب توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی گزار گردد.
    • عدم لغو این قرارداد و موافقتنامه ها از سوی کشورهای مقابل و لزوم رعایت این موضوع از نظر عرف بین المللی.
    • مطرح بودن شرط عمل متقابل در کلیه این قراردادها و موافقتنامه ها.
    • امکان فراهم شدن زمینه استفاده آتی از برخی موافقتنامه هایی که در حال حاضر به دلیل مناسبات سیاسی قابل استفاده نیستند.
    • نقش این قرارداد در توسعه فعالیتهای تجاری و حمل و نقل دریایی و هوایی بین ایران و کشورهای مقابل.

ثبت تندیس مهان