در مورد مدت زمان لازم برای ثبت برند باید گفت که با توجه به نوع درخواست و مدارک ارائه شده زمان لازم برای ثبت برند متفاوت است، اما اصلی ترین موضوع در ثبت برندتنظیم صحیح و بدون ایراد اظهارنامه ی تسلیمی به اداره مالکیت معنوی می باشد، به طوری که اگر در هنگام تنظیم اظهارنامه ثبت برند اشتباهی صورت گیرد مدت زمان طولانی را از دست خواهید داد، مراحل تنظیم و ارسال الکترونیکی اظهارنامه در زمان پیگیری در سامانه اعلام می گردند به شرح زیر می باشند:
پس از ارسال اظهارنامه و دریافت رمز اظهارنامه بین 24 الی 48 ساعت زمان نیاز است تا اظهارنامه ی درخواستی به اصطلاح طبقه بندی شود و سپس مراحل بعدی آن به صورت زیر انجام پذیرد:
1- کارتابل کارشناس ثبت برند:
همانطور که ذکر گردید پس از طبقه بندی برند مورد تقاضای ثبت ، پرونده در اختیار کارشناس مربوطه قرار گرفته و کلیات آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت،در این مرحله کارشناس محترم اداره فقط پرونده را از لحاظ تکمیل بودن مدارک بارگذاری شده و عدم نقص در اطلاعات ابرازی بررسی می نماید و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در اظهارنامه با مستندات ابرازی ،نسبت به رد یا اعلام نقص پرونده اقدام خواهد نمود.
نکته در مورد مدت زمان اعلام نظر کارشناس اینکه مدت زمانی که طول خواهد کشید که کارشناس در مورد پرونده ثبت برند شما نظر خود را اعلام کند، بستگی به تعداد پرونده های موجود در کارتابل وی دارد،شایان ذکر است که تعداد پرونده های موجود در کارتابل کارشناس در سامانه قابل مشاهده است.
2- کارتابل کارشناس مسئول ثبت برند:
در صورتی که پرونده از نظر کارشناس اداره ایراد فنی نداشته باشد پرونده به کارشناس مسئول ارجاع داده خوهد شد که در این مرحله نیز کارشناس مسئول نسبت به امکان یا عدم امکان ثبت برند مورد تقاضا بررسی های لازم را انجام خواهد داد.
بررسی کارشناس مسئول (موسسه حقوقی تندیس مهان) در مورد امکان ثبت برند در این مورد خواهد بود که عنوان برند مورد تقاضا قبلا توسط شخص دیگری به ثبت رسیده یا خیر که در صورت تشابه عین با برندی دیگر در همان طبقه مورد درخواست،برند رد خواهد شد و در صورت تشابه چند کلمه ای با برندی دیگر نیاز است پرونده به رئیس اداره ارجاع داده شود تا ایشان در مورد آن نظرات خود را اعمال نمایند.
3- کارتابل رئیس اداره ثبت برند:
همانطور که گفته شد اعلام نظر رئیس اداره در مورد ثبت برند زمانی اتفاق می افتد که برای ثبت آن برند نیاز به دستور رئیس اداره باشد، تشخیص ثبت یا عدم امکان ثبت برند در نهایت با رئیس اداره خواهد بود و در صورت تایید ایشان وضعیت پرونده ی ثبت برند به حالت آگهی نوبت اول درخواهد آمد.
در هریک از 3 مرحله تشریح شده زمان لازم برای طی این مراحل بستگی به تعداد پرونده های موجود در کارتابل کارشناسان و رئیس اداره خواهد داشت اما به طور کلی و با توجه به تجارب به دست آمده در این زمینه می توان گفت حدود 45 روز الی 2 ماه زمان برای طی مراحل ذکر شده نیاز می باشد.
باتوجه به طولانی بودن زمان تا رسیدن به آگهی نوبت اول و یا رد پرونده (به دلایل مختلف) باید توجه داشت که ارسال اظهارنامه و مستندات مربوط به آن بدون نقص و کامل باشد هم چنین مهم ترین نکته در مورد ثبت برند نیز نباید فراموش شود و آن این است که عنوان برند درخواستی باید طوری انتخاب شود که احتمال رد آن به دلیل تشابه بسیار پایین باشد.
همانطور که گفته شد در ثبت برند عنوان برندمهم ترین اصل می باشد به همین منظور دپارتمان تخصصیثبت برند تندیس مهان با استفاده از تجارب خود در زمینه ثبت برند و استعلام های دقیق از برندهای ثبت شده، مرجعی را بانام بانک نام تدارک دیده است که در آن اسامی خاصی برای ثبت برند در طبقه های مختلف موجود می باشد که این اسامی همگی استعلام گرفته شده بوده و احتمال ثبت بالایی را دارند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب نام و ثبت برند خود، روی این لینک کلیک کنید.
منبع: کارشناس برند موسسه حقوقی تندیس مهان
دیدگاههای بازدیدکنندگان
امید اسدی
سلام .
834 روز پیش ارسال پاسخاینجانب به عنوان یکی از مخترعین که از سال ۹۵ تا کنون در پروسه و روند اداره ثبت اختراعات بوده ام بزرگترین و اساسی ترین مشکل روند اداره ثبت اختراعات را عدم رعایت تنظیم قوا و نقض قانون در سازمان ثبت اسناد و به خصوص در اداره ثبت اختراعات می دانم . که این موضوع می بایست از طریق دفتر حفاظت و دفتر بازرسی دستگاه قضایی مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد
در اداره ثبت اختراعات مطابق اصلاحیه ماده ۲۸ و قانونی که دارند متقاضی موظف است تا پرونده خود را حتما و حتما از مراجع استعلام قوه مجریه پیگیری کند و در صورت تایید سند را دریافت کند ، بر خلاف سایر کشورها در اداره ثبت اختراعات ایران داوران آت سورس و خارج از اداره ثبت اختراعات هستند ! در نتیجه سند اختراع در صورت تایید شدن در قوه مجریه یک مصوبه دولت محسوب می گردد !حال مطابق اصل ۱۳۸ و ۱۱۳ قانون اساسی رئیس محترم مجلس در قوه مقننه می تواند در صورت نیاز سند اختراع متقاضی را ابطال کند . یعنی کسی که قانون تصویب می کند و رای می دهد توانایی ابطال سند متقاضیان را هم دارد !!! این یعنی در اداره ثبت اختراعات رئیس مجلس همان رئیس قوه مقننه و شورای نگهبان ذیل ان در نظر گرفته شده است و می گویند این یک قانون است و متقاضی موظف شده است این سلیقه را بپذیرد . در صورتی که در قانون ( قانون اساسی ، استسفاریه شورای نگهبان ، ایین نامه داخلی مجلس ، حکم های حکومتی و … ) نوشته نشده است که دقیقا رئیس مجلس همان رئیس قوه مقننه می باشد . چون طبیعتا هر فردی دوست دارد نماینده شهر یا استان خودش رئیس قوه مقننه باشد . ما در کشور نخست وزیر نداریم بلکه رئیس جمهور داریم نوع نظام حاکم در کشورهای دارای رئیس جمهور ریاستی است و تقسیم قدرت از بالا به پایین می باشد نه از پایین به بالا . نمایندگان مجلس نمی توانند به تنهایی رئیس قوه مقننه را انتخاب کنند بلکه می توانند رئیس مجلس در قوه مقننه را انتخاب کنند ( اختیارات رئیس مجلس طبیعتا در حد سایر نمایندگان می باشد ) ضمن اینکه در قانون اساسی به صورت مکرر به تساوی حقوق و افراد اشاره شده است پس چرا بین دو نماینده مجلس این همه تفاوت وجود دارد ؟ . لازمه بازنگری در قانون اساسی این است که مطابق قانون رئیس مجلس به رئیس قوه مقننه تبدیل بشود که این کار با رای مستقیم مردم صورت می گیرد نه با رای نماینده مجلس یا رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور !!! ما در دنیا چیزی به اسم رئیس قوه مقننه نداریم . قوه مقننه رئیس ندارد بلکه مجلس دارد این مجلس است که رئیس دارد . مثلا در امریکا رئیس مجلس در تلویزیون انجا اعلام نمی کند که رئیس قوه مقننه می باشد !!! این هیچ ارتباطی به قوانین کشور ما ندارد و نقض قانون اساسی است در قانون اساسی در مورد دستگاه قضایی و دستگاه مجریه به صراحت نوشته شده است رئس قوه مجریه و رئیس قوه قضاییه اما در مورد رئیس مجلس هرگز ننوشته اند که دقیقا رئیس مجلس همان رئیس قوه مقننه می باشد این موضوع سلیقه شخصی کارمندان اداره ثبت اختراعات می باشد .مثلا رئیس محترم اداره اختراعات از کجا به این نتیجه رسیده اند که فرد مورد نظر ایشان یا رئیس مجلس همان رئیس قوه مقننه می باشد ؟